NOSALTRES EN LA NIT, KENT HARUF
Traducció d'Anna Turró Armengol
Barcelona: Angle editorial, 2017 (tercera edició, maig 2017)
153 pàgs. 16,90 euros
Refugi contra la solitud
L’Addie i en
Louis prenen una decisió valenta i que comportarà determinats problemes: les
recances inicials d’ells mateixos –que ben aviat es veuran corroborades pels
prejudicis de la gent de l’entorn- i l’estretor de mires de la família
condicionaran l’èxit de la seva relació. Les seves vides recuperen un sentit
oblidat durant els darrers anys, una embranzida regenedora que els fa
delectar-se en gairebé cada instant compartit. Un temps que transcorre a un
ritme diferent, més serè i conscient que abans. Sobretot les nits, que
esdevenen el seu particular refugi contra la solitud.
La peculiar
convivència entre aquestes dues persones grans, cadascuna de les quals amb un important bagatge vital a les espatlles, s’enriqueix amb l’arribada del Jaimie,
el net petit de l’Addie. Amb una considerable capacitat d’estimació i
resiliència edifiquen una llar confortable per al nen. Però la felicitat sembla
que és sempre un estat passatger, inesperadament vulnerable a una mala
influència externa, més fràgil del que ens pensem.
Kent Haruf
(1943-2014), l’autor d’aquesta breu però emotiva història, ens parla de l’amor
destil·lat al cap dels anys, i de com aquest pren formes diferents de
manifestar-se. Què hi fa si en diem amistat o nuviatge, o si perdurarà en el futur?
La intensitat importa més. Estimar continua essent un camí difícil, ens ve a dir
Haruf, però possiblement encara és el millor que es pot seguir. I també és una
tria, no exempta de dificultats, necessària. Així ho entén l’Addie Smith quan
li fa la proposició al Louis Waters,
i també aquest en acceptar-la: “Et volia preguntar si t’agradaria venir de
vegades a casa per dormir amb mi”.
Haruf, de
qui s’ha publicat també recentment en català Cançó de la plana (Periscopi, octubre 2017), va escriure la
novel·la que ara ens ocupa en unes circumstàncies especialment commovedores,
quan el 2014 va ser diagnosticat de
càncer terminal i tenia, per tant, poc temps de vida. El novembre d’aquell
mateix any va morir, havent pogut lliurar l’obra finalment a l’editorial.
Cant desacomplexat a la vellesa
Nosaltres en la nit va ser
publicada de manera pòstuma el 2015 (Our
souls at Night, Knopf), assolint de seguida un gran reconeixement tant de
part de la crítica com pel públic lector (quatre edicions fins ara en català).
Un valuós testament literari d’aquest escriptor que va néixer a l’estat
nord-americà de Colorado, on ha situat sempre les seves ficcions literàries,
autor de cinc novel·les més i reconegut àmpliament (finalista al National Book
Award; menció destacada del PEN/Hemingway Foundation i Los Angeles Times i The New
Yorker, entre altres).
Escrita amb
una prosa absolutament sòbria, precisa, diàfana. Senzilla en la forma i alhora
profunda en el missatge, aquesta no és una història complaent ni de bon tros:
la por a la solitud és un hoste no volgut que sempre és a l’aguait.
D’altra
banda, l’entorn social i familiar de l’Addie i el Louis no és precisament un
exemple de comprensió o de generositat. Algunes maneres d’actuar egoistes,
basades en una visió rígida i oportunista de les relacions humanes, acaben
estroncant les il·lusions de la parella, o si més no ajornant-les.
Nosaltres en la nit, que ja té
adaptació cinematogràfica (Jane Fonda i Robert Redford al capdavant d’una
producció de Netflix, estrenada a finals de setembre de l’any passat), és un
cant a viure la vellesa de manera sincera i desacomplexada, sense renúncies
innecessàries. En el crepuscle de les seves vides, Louis Waters i Addie Moore continuen
buscant l’essencial, amb una barreja d’enyorança, goig i incertesa, segurament
com qualsevol de nosaltres: “És com quan vam començar.
Com si tornéssim a ser
al començament”.
Josep Gras
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada