RIUS PARAL·LELS
JORDI ESTRADA
Berga: L'Albí, 2010 (1ª edició, novembre)
167 pàgs. 19 euros.
Elogi de la desharmonia
Entre
1935 i 1942 el poeta lleidatà Màrius Torres es pot dir que tingué la seva
residència fixa al sanatori de Puig d’Olena, a Sant Quirze de Safaja, on
finalment hi morí el 30 de desembre d’aquest darrer any. Els tres últims dies
–o nits, per ser més precisos- en la vida del jove literat al sanatori,
acompanyat de les persones que més estimà al llarg de la seva reclusió, són el
punt de partida d’aquesta novel·la.
Però
Rius paral·lels -guardonada amb el
premi Amat Piniella en la seva darrera edició-, tal com deixa ben clar ja el
seu autor a la coberta del llibre, no vol ser en cap moment una reconstrucció
biogràfica del darrer periple vital del poeta, sinó una ficció; això sí, ben
documentada i indubtablement fidel a
l’esperit i al llegat de Màrius Torres, per qui el novel·lista sent –i això és
més que evident- una profunda admiració en els dos vessants, humà i literari.
Sense aquesta estima és obvi que no hauria sorgit una novel·la com aquesta, que
esdevé en sí mateixa –més enllà de les qualitats literàries que pugui contenir-
un acte d’elogi i de reconeixement vers la figura del malanguanyat escriptor.
Un poeta majúscul
Màrius
Torres havia contret la tuberculosi a l’edat de vint-i-cinc anys; els
imperatius de la malaltia el van retirar, doncs, ben aviat de la vida civil. ¿Fou
aquesta desgraciada circumstància la que empenyé el jove lleidatà a escriure
poesia de manera cada cop més intensa? N’hauria escrit igualment? Si fem cas a
les paraules del doctor Obac –nom fictici que respon, segons sembla, a un altre
doctor Saló aquest real- no en podem dubtar gaire. Parlant amb la Maria Valls
(la gerent del sanatori) la nit abans del fatídic desenllaç, l’amic íntim d’en
Màrius que fou, a més del seu metge particular, diu: “En Màrius sempre diu que, tot i haver escrit alguns versos quan tenia
disset anys, mai no s’hauria dedicat a la poesia si no hagués estat per la
malaltia”. Per al doctor Obac, tan sols aquells qui s’han allitat amb la
mort, com en Màrius o un altre gran poeta, l’Alcover, són capaços d’escriure
versos que enalteixen la vida amb un entusiasme tan contagiós.
Presència del personatge
Però
aquest no és el tema que més ens interessa destacar en aquesta ressenya. És el
personatge i, encara més, la manera com l’autor ens el mostra aquí allò que
reclama sobretot la nostra atenció.
Jordi
Estrada (Manresa, 1958) ha estat plenament encertat en el plantejament
estructural de la novel·la i coherent amb la idea bàsica que defensa quan
explica la seva intenció de no convertir aquesta obra en una reconstrucció
biogràfica del personatge.
En
Màrius, el poeta Màrius Torres és, evidentment, el principal protagonista
d’aquesta ficció però d’una manera que no és exloent i que, per tant,
possibilita que altres veus, altres personatges, esdevinguin rellevants i
indispensables en l’evolució de la història. Tant és així que l’absència del
Màrius, quan aquest mor al final de la que podem considerar la primera de les
tres parts de la novel·la –un dels fragments més colpidors i ben escrits per a
qui signa aquestes línies- continua exercint la influència motora en el relat posterior.
Però és gràcies, justament, al doctor Obac, a la Mercè, i fins i tot a la Maria
Valls o a l’excèntric Quirze Delofeu, entre altres, que la presència d’en
Màrius continua més viva que mai.
La condició efímera de l’existència
Al
llarg del primer tram de la novel·la coneixem com va començar la relació entre el
doctor Obac i en Màrius, quan aquest va ingressar al sanatori, per mitjà de
l’evocació fragmentària que en fa el metge en les hores prèvies a la mort del
jove poeta.
El
punt de vista narratiu es desplaça a continuació, en una segona part dedicada
al diari d’en Màrius, el quadern blau,
on aquest hi va anotar tota mena de pensaments i impressions sobre l’estada al
centre i els moments viscuts amb les persones més properes. També hi ha
reflexions sobre la vida, que veu com a poc a poc se li escapa de les mans, i
l’arribada inexorable de la mort. Sense oblidar en cap moment el rerafons de la
guerra civil i de la derrota. Un sentiment d’esperança, malgrat tot, encara
recorre algunes d’aquestes pàgines sinceres.
Després
del traspàs d’en Màrius, els preparatius i la celebració posterior de la nit de
Cap d’Any a Puig d’Olena serveixen de pretext a l’autor per fer ara tangibles alguns conflictes –fins ara en
estat latent o, en tot cas, no emfasitzats volgudament abans- que subjauen
amenaçadors en l’aparent harmonia que semblava haver-hi entre les persones
properes al poeta. L’idíl·lic és ara desemmascarat en una part final que creix
sense estridències i que fa un gran bé al conjunt de la història: ni els blancs
del paisatge eren tan purs ni els afectes tan immaculats i innocents.
Jordi
Estrada, filòleg de formació acadèmica, també traductor de l’italià, bon
coneixedor de l’obra de Cesare Pavese (1908-1950), posa l’accent en la
vulnerabilitat dels sentiments, en la condició efímera i, tanmateix, perdurable
de les vivències més íntimes i de les paraules que fem servir per
descriure-les. L’existència discorre a través d’infinitat de camins paral·lels
predestinats, diu l’autor, a no convergir harmoniosament. Potser, i Màrius
Torres ho sabia molt bé, només la poesia serveix de consol. “Transformar el crit del dolor en un cant
poètic de primer ordre”, en paraules del metge i amic: vet aquí el seu gran
triomf.■
Josep Gras
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada