EL COMIENZO DE LA MADUREZ
HENRY JAMES
Traducció de Juan Sebastián Cárdenas
Cáceres: Periférica, 2014 (1ª edició, juliol)
110 pàgs. 14,50 euros
Una llum premonitòria
El 1870
Henry James (Nova York, 1843- Londres, 1916) arriba a Londres després de
desembarcar a Liverpool i queda absolutament enlluernat per la perspectiva que
s’obre al seu davant. La ciutat exerceix en l’escriptor nord-americà una
fascinació que, tal com ell mateix dirà en diferents fragments del llibre,
esdevindrà fèrtil i profitosa per a la seva obra literària. És “la força d’una
revelació” el que sent James mentre descobreix l’embruix d’aquell Londres
encara victorià, endut per una incontenible curiositat intel·lectual i mundana.
Tot allò que abasta la mirada genera en el jove escriptor de vint-i-sis anys un
enorme plaer estètic i cognitiu, un veritable “èxtasi de la comprensió” que no
es limitarà a la majestuositat de la gran urbs o a la coneixença de persones
d’alta reputació pertanyents als cercles aristocràtics i culturals elitistes,
sinó que trobarà en la ciutat més obscura i perversa socialment un dels seus
més forts incentius. James hi estableix un diàleg, segons diu, que donarà en el
futur fruits literaris de gran consistència.
Henry James
evoca a El comienzo de la madurez (The Middle Years, publicat pòstumament
el 1917) aquells anys de transició de la joventut a la maduresa, tancant un
volum dels nombrosos que componen l’enciclopèdia de la vida –seguint la
metàfora que ell mateix fa servir- i oferint-se a un nou cicle que promet noves
i apassionants experiències.
El 1870 la
mort de Minnie Temple, cosina seva i model inspirador d’algunes de les heroïnes
literàries de James, marca de manera decisiva aquest final de l’etapa
americana. Fet que coincideix amb l’obertura cosmopolita de l’escriptor cap a
Europa: París, Roma, Florència, Venècia i, sobretot, Londres.
Es tracta
d’una obra autobiogràfica no acabada, en què l’autor de novel·les com Retrat d’una dama (1881) o Els papers d’Aspern (1888) recorda amb malenconia
el sentiment d’intensa felicitat i d’admiració que l’acompanyava en els inicis
de l’aventura londinenca; l’avidesa amb què s’impregnava dels constants
estímuls que la ciutat li oferia: “Així
era com sorgien tots els valors: d’alguna manera quedaven carregats d’utilitat
a l’instant, amb urgència, i jo entenia que no descansaria fins que hagués fet
alguna cosa amb aquests valors”. Tot plegat, diu James, brillava amb una
poderosa “llum admonitòria” que ell no podia desaprofitar i que hauria d’acabar
convertint-se en pàgines de gran literatura.
Intensa vida social
Eren anys
d’una prodigiosa vida social, en què el jove escriptor no podia deixar de
sentir una íntima torbació –confessa ara James- davant la presència de
personatges “eminents” als seus ulls, o de reputació i influència evidents en
els cercles elitistes londinencs. Cada un dels sopars o trobades als quals
assistia deixaven en ell una empremta que el pas del temps reforçaria encara
més.
Henry James |
Una
d’aquestes coneixences personals que van causar en James una admiració i
gratitud infinites va ser la de l’escriptora George Eliot (1819-1880), de qui
en fa un elogi rotund en aquestes pàgines viscudes. Per a l’escriptor
nord-americà, l’autora d’obres emblemàtiques com Silas Marner (1861) o Middlemarch
(1871-72) representava un “tresor de
la bellesa i de la humanitat, de l’art aplicat i perfecte, un testimoni
històric i estètic del profund interès pels aspectes més intricats de la vida
anglesa”. James gaudí en nombroses ocasions de la companyia d’Eliot, podent
apreciar-ne així la seva grandesa humana i literària.
Amenitat, placidesa
o tracte exquisit són qualitats que esmenta sovint l’escriptor per referir-se a
tots aquells actes de societat que li foren tan plaents, gràcies als quals va
poder coneìxer –continua rememorant l’autor de complexes trames sentimentals
com a La copa daurada (1904)-
exponents d’una època a punt ja d’esfondrar-se definitivament. Però també una
subtil perversió que l’atreia gairebé impúdicament, tal com reconeix ell
mateix, i que va incorporar a la seva obra amb el segell singular que
l’identifica. L’aristòcrata lady Waterford o el poeta llorejat pel règim Alfred
Tennyson van encarnar aquest tarannà sofisticat i d’una “bellesa inusual” que
James celebrava amb delit.
El comienzo de la madurez és un
exercici memorialístic intimista, que mostra un Henry James enormement
introspectiu i de difícil accés en molts moments. Com és habitual ja a les
seves novel·les, la prosa de l’escriptor és densa i complexa, estructurada a
través d’una sintaxi formada per llargues oracions que s’entrellacen unes amb
altres, ramificant-se a la vegada en frases
més petites i amb múltiples matisos als quals cal estar amatent per no perdre
de vista el sentit global.
Llegir
James, com també podríem dir de Proust, no és gens fàcil però ens fa
indubtablement lectors més intel·ligents. Un plaer, en aquest any del centenari
de la seva mort, de degustació lenta però inesborrable.
Josep Gras
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada