Un clam més viu i necessari que mai
El CLAM Festival Internacional de Cinema
Social de Catalunya inicia la seva singladura enmig de grans crisis socials i
humanitàries cada cop més perllongades
Josep
Gras
El proper 27 d’abril obre el teló el
Festival CLAM de Cinema Social de Catalunya en la seva 14a edició i primera en
oferir tres seus simultànies de celebració: Navarcles, Manresa i Navàs. Fins ara
el certàmen s’havia desenvolupat només a Navarcles, lloc matriu d’aquesta
iniciativa que el 2004 va posar en marxa l’entitat FICNA (Festival
Internacional de Cinema de Navarcles), constituïda un any abans, amb la doble
finalitat de promoure valors universals com els drets humans i la solidaritat a
través del cinema i, alhora, dotar Navarcles d’un major contingut cultural.
Aquesta ampliació en el territori forma
part del nou impuls que s’ha volgut donar al festival, amb la decidida implicació
de l’Ajuntament de Manresa i la col·laboració
també de l’associació cultural FotoFilm Navàs, que acollirà part de la
programació d’enguany. “Hi ha la voluntat
de materialitzar un canvi de dimensió i de posicionar-se paulatinament com un
referent entre els festivals més importants del país, especialment en cinema
social”, diu al respecte Serafí Vallecillos, nou director de CLAM en substitució
del fins ara Valentí Oliveras.
Amb el nom també renovat, el festival
inicia una nova etapa amb la mirada posada en el futur i amb ambiciosos reptes
plantejats. Sense perdre els trets essencials que l’han definit al llarg de la
seva ja important trajectòria, el CLAM aspira a consolidar la seva presència
més enllà de l’àmbit local i a fer créixer el prestigi que actualment ja és
marca de la casa. “La incorporació a la
Catalunya Film Festivals per a nosaltres ja és molt significativa, però hem de
treballar per continuar incrementant l’interès cinematogràfic del festival,
mantenint els criteris de qualitat i de novetat en la programació i
enriquint-la amb la presència de directors, productors, actors…”, assegura
Vallecillos, que també hi veu una importància decisiva en la potenciació del
seu vessant educatiu.
Enguany l’aposta del consistori manresà en aquest nou periple del festival és important i el nivell de compromís organitzatiu i econòmic que ha contret així ho demostra. Segons Anna Crespo, regidora de Cultura de l’Ajuntament, la voluntat de suport és inequívoca: “La implicació de la regidoria amb CLAM és total; s’han aconseguit 20.000 euros de pressupost ordinari i s’ha presentat el projecte d’ampliació i millora del certàmen a les institucions pertinents: Generalitat, Diputació…”. Es vol així, tant des de la regidoria com per part de l’entitat organitzadora, posicionar el festival en un lloc destacat dins el panorama d’esdeveniments cinematogràfics català i extendre la seva àrea d’influència a un major territori. L’objectiu és, en aquest sentit, prou ambiciós: “Esperem que un públic potencial més gran pugui beneficiar-se de la projecció de totes aquestes pel·lícules, xerrades i tots els altres actes paral·lels que s’hi duen a terme i, alhora, que Manresa recuperi així al seu territori un festival de cinema de la qualitat que té sens dubte el CLAM”, diu Crespo.
Enguany l’aposta del consistori manresà en aquest nou periple del festival és important i el nivell de compromís organitzatiu i econòmic que ha contret així ho demostra. Segons Anna Crespo, regidora de Cultura de l’Ajuntament, la voluntat de suport és inequívoca: “La implicació de la regidoria amb CLAM és total; s’han aconseguit 20.000 euros de pressupost ordinari i s’ha presentat el projecte d’ampliació i millora del certàmen a les institucions pertinents: Generalitat, Diputació…”. Es vol així, tant des de la regidoria com per part de l’entitat organitzadora, posicionar el festival en un lloc destacat dins el panorama d’esdeveniments cinematogràfics català i extendre la seva àrea d’influència a un major territori. L’objectiu és, en aquest sentit, prou ambiciós: “Esperem que un públic potencial més gran pugui beneficiar-se de la projecció de totes aquestes pel·lícules, xerrades i tots els altres actes paral·lels que s’hi duen a terme i, alhora, que Manresa recuperi així al seu territori un festival de cinema de la qualitat que té sens dubte el CLAM”, diu Crespo.
Qualitat
cinematogràfica i missatge social
El CLAM Festival Internacional de Cinema
Social de Catalunya 2017, que se celebrarà entre el 27 d’abril i el 7 de maig,
té com a tema aglutinador d’aquesta edició “Herois de la Salut”. L’any passat, “Llibertat”
cloïa un cicle de tres anys dedicats als principis que va propagar la Revolució
Francesa com a grans valors universals en què s’havien de sustentar els drets
humans i les societats democràtiques del futur.
Coherent amb el caràcter de compromís i
de reflexió al voltant de les grans problemàtiques socials i humanitàries que
l’ha guiat sempre, el CLAM continua focalitzant la seva mirada en les persones
o col·lectius que pateixen situacions diverses de vulnerabilitat i
d’exclusió i, alhora, en aquells que
dediquen el seu temps a intentar alleujar el dolor de tots aquests éssers
humans.
Les pel·lícules que es presenten al certamen
contenen, doncs, aquest missatge de denúncia o de difusió d’una realitat sovint
oblidada per les polítiques governamentals, però també tenen en comú una alta
qualitat cinematogràfica que només per aquesta raó ja són mereixedores de ser
visionades. Per a Jordi Bordas, crític de cinema i membre del jurat del
festival, no hi ha cap dubte: “El nivell
qualitatiu de les pel·lícules del CLAM sempre ha estat alt. Obres que es mouen
entre la ficció i el documental, tot i que en el cinema actual els límits entre
aquests registres és cada cop més difús, però al capdavall productes artístics
que el jurat valora en el resultat creatiu que assoleixen, sense perdre de
vista el seu vessant social”. Dues ‘delicatessen’, en paraules de Bordas,
com Sparrows (2016) de Rúnar
Rúnarsson o Corazón gigante (2015) de
Dagur Kári o el llargmetratge danès Land
of Mine (2015, però estrenat recentment a les sales comercials), de
M.P.Zandvliet sobre algunes de les conseqüències tràgiques de les guerres a
llarg termini, són una mostra prou eloqüent del cine que es projecta al
festival.
“Herois de la salut”, el lema d’enguany, pren
el relleu deixat pel documental australià The
surgery ship (2015), de Madeleine Hetherton, premiat l’any passat tant pel
jurat com pel públic en la secció oficial de llargmetratges, que mostra el dia
a dia del treball que es duu a terme en un vaixell hospital de l’organització
humanitària Mercy Ships (Naus de l’Esperança). El reconeixement i l’interès
unànimes que va generar han influït en la tria del tema actual.
Amb la paraula ‘herois’ els promotors del
CLAM volen retre homenatge a totes aquestes persones que, individualment o com
a membres d’organitzacions no governamentals i sense interessos lucratius,
dediquen els seus coneixements i professionalitat a l’atenció sanitària de
milers de víctimes de catàstrofes humanitàries. El seu és un exemple de gran
valor ètic, remarca el CLAM, però no ho és menys el de tots aquells altres que
treballen prop de casa per garantir la dignitat de molts ciutadans actualment
en condicions d’extrema precarietat.
Una perspectiva polièdrica
Una perspectiva polièdrica
148 curts i 39 llargmetratges procedents
d’una quarantena de països truquen a la porta d’un certamen que, més enllà del
palmarès competitiu, vol oferir una perspectiva polièdrica de problemàtiques
socials sovint poc conegudes o distorsionades a través de la celebració d’actes
paral·lels a la projecció de pel·lícules. “En
la selecció de les pel·lícules hi pesen criteris tant cinematogràfics com de
contingut social. Ens agrada presentar també una mostra internacional, perquè
això ens permet mirar de tenir una visió global tant de les tendències
cinematogràfiques com de les realitats socials que aquesta filmografia recull”,
explica Serafí Vallecillos. Un dels plats forts és sens dubte la concessió del
Premi Pere Casaldàliga a la Solidaritat, que en l’edició anterior va anar a
parar a l’ONG nascuda a Catalunya Proactiva Open Arms.
El CLAM, amb tretze edicions ja
complertes, és un festival consolidat. Així ho creu Valentí Oliveras, anterior
director: “El fet de celebrar la 14a
edició ja és un èxit, i situa el festival com a referent a Catalunya. Un
aspecte també molt positiu és el d’haver posat al mapa un poble de la Catalunya
interior de poc més de 6000 habitants”. A punt d’inaugurar-se aquest
important aparador cinematogràfic dels grans drames socials i humanitaris
actuals, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya propaga de nou
el seu clam de denúncia i de sensibilització per a tothom qui el vulgui
escoltar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada