ELS LLITS DELS ALTRES, ANNA PUNSODA
Barcelona: Amsterdam, 2018 (primera edició, octubre)
143 pàgs. 16,90 euros
Aprenent a dominar les regnes
La primera
novel·la d’Anna Punsoda (Barcelona, 1985), dedicada professionalment al
periodisme cultural, és una molt bona carta de presentació en el món literari de
casa nostra: premi Roc Boronat en l’edició de 2018 i una bona crítica l’avalen
en el seu debut.
Els llits dels altres està escrita
amb una prosa força depurada, pulcra, precisa, encertada en la selecció del
material que vol narrar i fent-ho amb pols segur. Hi ha un ús equilibrat de
fets viscuts i ara recordats per la Claustre, amb la inclusió de detalls
significatius, i de reflexió en la història que s’explica en primera persona.
No és poca
cosa en una primerenca incursió com aquesta, que sorprèn per la cruesa i alhora
naturalitat amb què Punsoda explica una vida no massa afalagadora, la de la
Claustre, marcada per l’herència d’un pare alcoholitzat i una mare depressiva;
també per la llosa de l’anorèxia en la protagonista i l’empremta d’uns abusos
sexuals comesos en el nucli familiar. El resultat n’és una trajectòria erràtica,
la que duu la Claustre, convulsa i inestable en el terreny afectiu, no exempta
d’un cert sentiment de culpabilitat que la jove no abandona mai del tot.
No hi manca,
però, en la veu de la narradora una tendresa que contribueix a “empatitzar” ben
aviat, ja des de les primeres pàgines, amb el personatge i les seves penúries. Alguns fragments ens
recorden l’estil de la gran Mercè Rodoreda en la seva narrativa breu.
La història
de la Claustre és dura, depriment, però sobretot versemblant de cap a cap. I
realista: cada cop són menys aïllats els casos que coneixem de famílies
aparentment “normals” amb situacions dramàtiques com les d’aquesta novel·la.
La
protagonista s’hi encara, no sense amargor, potser perquè no hi té més remei, o
potser perquè reconciliar-se tant com pugui amb el seu passat és una condició indispensable
per continuar caminant. Tal com diu la Claustre en el capítol inicial, que
esdevé un inquietant prefaci del que s’explicarà a continuació: “Tot pot
amagar-se, però hi ha històries que són aguilots pessigant-te el fetge. Les
espantes i et tapes com pots el forat que t’han obert. Aprens a caminar tort i
foradat, amb un braç dedicat a espantar bèsties /.../. Fins al dia que vols
viure i necessites les dues mans”.
Decidida a
governar les seves pròpies regnes, finalment la Claustre no defuig el que li no
és plaent o fàcil. Així, Punsoda fa que l’inici i el final de la novel·la acabin
trobant-se de manera encertada, es complementin, subratllant el que n’és
essencial.
Magnífica
conclusió en la seva brevetat.
Una gran
revelació, sens dubte.
Josep Gras
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada