NOCTURN DE PORTBOU, JAUME BENAVENTE
Sabadell: La Temerària editorial, 2014 (primera edició, novembre)
295 pàgs. 19,50 euros
Ferralla
Portbou és
segurament la principal protagonista d’aquesta novel·la, la vila que no ha
perdut mai el seu caràcter llegendari de lloc de confluències, de finals de
trajecte o de començament d’altres, també refugi deseperat per a persones
empeses a un exili interminable com Walter Benjamin, que acabà aquí el seu
tortuós periple.
Portbou és
l’escenari enigmàtic i alhora acollidor que el Daniel Gispert, pintor
vocacional, va triar en el seu moment per viure-hi i on ara, a punt de
concloure una llarga etapa de la seva existència, s’hi aixopluga de nou per
recapitular, per acomiadar-se’n.
Des de la
mítica estació ferroviària d’aquest enclavament fronterer, el Daniel anirà
rememorant al llarg d’una nit els fets del que són en realitat dos relats que,
a mesura que avança la narració, s’encreuen i es complementen revelant
fragments nous que ajuden a encaixar les peces, donant pas finalment a una
tercera història que havia romàs oculta fins a aquell moment i que esdevé
fonamental per comprendre el sentit de tot plegat, la raó d’unes vides que van
a la deriva.
La relació
entre ell i el metge Marcel Bosom que viu a Portbou i l’existència erràtica que
duu el Daniel –entre Barcelona, Portbou i Súria, el poble dels seus pares- constitueixen
el nucli principal de la novel·la. Propiciada per aquesta amistat, sorgeix la
coneixença de la Sofia i la seva filla adol·lescent Alma, totes dues d’origen
hongarès, i d’un individu inquietant com el Paul. La vida d’aquestes dues
dones, però, amaga un passat dramàtic que el lector no coneixerà plenament fins
a les darreres pàgines.
L’evocació
del Daniel és discontínua, ja que no segueix estrictament l’ordre cronològic de
les vivències que explica, adaptant-les en tot moment al seu recorregut
personal. Ell és, a més del narrador, el fil conductor que manipula com a testimoni privilegiat els diversos blocs argumentals de la història.
Una peculiar malenconia
Tot plegat
esdevé finalment passat, un passat ara conegut –en l’últim tram d’aquesta
narració impregnada d’una perceptible malenconia- i, precisament per això,
encara més trist del que hem anat veient al llarg de la història. És, en un
sentit metafòric, com el Maritza, el vaixell mercant de la portada del llibre i
que atrau l’atenció del Daniel i de la Sofia des del primer moment, cadascun
per motivacions diferents: un enorme artefacte ara inútil, devastat pel foc, a
punt de ser desballestat.
Així ha estat
en certa manera la vida passada de la Sofia i de la seva família al Budapest
encara comunista dels anys setanta (l’Alma, en János, en Férenc...): què se’n
pot aprofitar, per a un futur nou? La resposta implica valentia, determinació
per deixar enrere un llast feixuc.
I dels caus
i de les feines per on transitaven els dies del Daniel (vigilant de pàrquing,
encarregat d’un càmping costaner, jugador d’escacs, pintor...)? Del seu gran
amor, l’Elsa? D’en Marcel, el seu amic? Les vivències configuren la nostra
identitat, però potser tal com les recordem més que no pas com realment han
succeït: “Així construïm la realitat, fragmentària, discontínua, vàlida per al
nostre ús personal”, diu el Daniel.
Portbou, silenciosa,
discreta, lleial, continuarà acollint vides i persones esgarriades, albergant
qui sap quants futurs esperançadors, independentment dels capricis del destí o
de la història.
Nocturn de Portbou, la darrera
novel·la de Jaume Benavente (Barcelona, 1958), és una obra ben travada, escrita
amb un pols narratiu ferm, d’estil sobri, mantenint en tot moment un to de
melangia i misteri que alguns crítics qualifiquen de proper a territoris
literaris com el centreeuropeu o el portuguès (Masurca de Praia, premi Roc Boronat 2000; Llums a la costa, premi Pin i Soler, 2006 o Dietari de Porto, premi Benvingut Oliver de Narrativa 2011, entre
altres).
Qui és citat
més d’un cop a la novel·la de Benavente és l’escriptor Joseph Conrad (Ucraïna,
1857 – Londres, 1924), potser a causa de l’admiració personal de l’escriptor
català per l’autor d’obres com El cor de
les tenebres (1899) o La línia
d’ombra (1917).
Benavente,
com Conrad, ens recorda la fragilitat de les nostres aparentment sòlides
existències i com n’és de difícil mantenir un preuat però quimèric equilibri al
llarg de la canviant travessia de la vida.
Josep Gras
1 comentari:
Hola Joan,
moltes gràcies per la teva lectura i la teva ressenya.
Jaume Benavente
Publica un comentari a l'entrada