Un
poderós dilema moral
Publicada per primer cop el 1832 dins
dels Nouveaux contes philosophiques;
cinc anys més tard als Études
philosophiques editats per Werdet i, finalment, inclosa el 1846 dins dels Études philosophiques de La Comédie humaine, aquesta nouvelle de Balzac planteja un
interrogant filosòfic i moral prou ambiciós i no pas desvinculat del temps
actual. Tal com diu un dels savis convocats per intentar dirimir un
transcendental dilema que afecta el narrador-autor d’aquesta obra, en el tram
final: “Si calgués anar a buscar l’origen de les fortunes, on seríem tots
nosaltres”.
Novel·la breu però intensa i impecable
en la seva arquitectura narrativa, L’hostal
vermell (L’auberge rouge) està construïda en base a la tècnica
del relat dins del relat principal: dues línies argumentals que transcorren
paral·leles i que acaben confluïnt en una de sola a l’última part de la
història, en el moment just i amb una cohesió perfecta.
El senyor Hermann, el principal hoste
d’un sopar que aplega reputats homes de negocis i il·lustres representants de
la societat francesa del moment – l’època de la Restauració, al primer terç del
segle XIX, durant el primer Imperi napoleònic-, explica un malaurat fet del que
ell mateix en va ser testimoni ja fa alguns anys, però que sorprenentment no ha
estat mai resolt del tot: l’execució a mans de l’exèrcit d’un militar cirurgià
francès, Prosper Magnan, acusat injustament de l’assassinat d’un ric negociant
durant la nit que tots dos, juntament amb un company també militar de Prosper, van
passar en un hostal pintoresc de la localitat alemanya d’Andernach, a la riba
esquerra del Rhin.
Aquest cas enigmàtic no hauria passat de
ser un bon entreteniment per a uns comensals àvids d’històries quant més
rocambolesques millor, si la ploma experta de Balzac no hi hagués traçat una
continuïtat argumental en el moment del ressopó, centrant l’atenció en el narrador-també
hoste del convit i un personatge company de taula que no ha deixat de
comportar-se de manera estranya al llarg de l’àpat, i en qui l’autor fa recaure
unes cada cop més versemblants sospites.
La progressió del relat –que evidentment
no revelarem aquí- ens durà a una segona qüestió de caràcter ètic que Balzac
planteja al lector d’aquesta petita gran obra mestra, i que manté una íntima
relació amb l’interrogant principal que esmentàvem abans i que podríem resumir
en aquest enunciat: és lícit des d’una perspectiva ètica o moral, justificable,
passar per alt l’existència d’un passat criminal i fraudulent en nom de l’amor?
Quina ha de ser l’actitud d’un home honest, ens diu l’escriptor francès, davant
aquest dilema en què raó i sentiments caminen per vies diferents? Finalment - i
aquí no podem estalviar tampoc elogis- una opinió, una frase sintetitzen de
manera magistral la conclusió a la qual sembla arribar aquesta novel·la.
Retrat
exhaustiu de la societat del seu temps
L’hostal
vermell és alhora, segons l’opinió de l’acadèmic
Willi Jung en un estudi seu sobre l’obra (“L’Auberge rouge et la vision
balzacienne de la Rhénanie”, a la revista L’Année
balzacienne, Paris, 2000, nº 1), una novel·la negra o políciaca, un estudi
filosòfic i un estudi de costums, tot plegat perfectament coherent amb les
pretensions de La Comédie Humaine, el
magne projecte literari de Balzac al que aquest es lliurà en cos i ànima: més
de noranta títols narratius publicats entre 1829 i 1852.
Honoré de Balzac (Tours, 1799 – París,
1850), l’escriptor francès més important de la primera meitat del segle XIX,
ens ofereix un retrat de la societat del seu temps que vol ser exhaustiu i
realista, “fent-li la competència al registre civil”, tal com ell deia. A les
seves pàgines hi desfilen més de dos mil personatges, representatius de tots
els estaments socials, que l’autor d’Eugénie
Grandet (1833) o Le père Goriot (1835)
mostra amb una mirada que no busca precisament la complaença enganyosa en el
lector.
Balzac, en paraules de Margarida Casacuberta
al pròleg d’El cosí Pons (Edicions de
1984, 2003), construeix a La Comédie
humaine una poderosa al·legoria sobre la realitat que li ha tocat de viure,
de la qual se’n presenta com a testimoni; i encara més –hi afegíriem- com a meticulós
notari. Observador atent i tossut, exigent en la documentació històrica que ha
de servir per situar el marc dels seus relats, analista implacable de
l’actuació dels seus personatges –que més endavant Émile Zola perfeccionarà i
extremarà-, com en aquest fragment de L’hostal
vermell: “Ocorre cada dia sota els nostres ulls un fenomen moral d’una
profunditat sorprenent, i tanmateix massa simple per ser observat. Si en un
saló es troben dos homes, un dels quals té dret a menysprear o a odiar l’altre,
ja sigui per la coneixença d’un fet íntim i latent del qual està tacat, ja
sigui per un estat secret, o fins i tot per una venjança futura, aquests dos
homes s’endevinen i pressenten l’abisme que els separa”.
Ja ho deia Stefan Zweig (Viena, 1881 –
Petròpolis, Brasil, 1942) al seu assaig Tres
mestres: Balzac, Dickens, Dostoievski (La Llar del Llibre, 1988; Drei Meister: Balzac, Dickens, Dostojevski,
Salzburg, 1919), i no hi podem estar més d’acord: Balzac és un dels tres grans
novel·listes del segle XIX, amb una visió èpica del món i posseïdor d’un
firmament propi. Hi pot haver res de més plaent que endinsar-s’hi i
abandonar-se al terbolí de la seva obra?
Josep Gras
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada