Imre Kértesz: una valenta
lucidesa fins al final
Josep Gras
______________
Aquest
passat 31 de març va morir Imre Kértesz, nascut a Budapest feia vuitanta-sis
anys. Premi Nobel de Literatura el 2002, Kértesz va sobreviure als camps de
concentració d’Auschwitz i Buchenwald i va dedicar tota la vida a convertir en
literatura el record de la seva terrible experiència.
El
reconeixement de l’Acadèmia Sueca destacava la capacitat de denúncia i de
reflexió constant en l’escriptor hongarès sobre la tragèdia de l’holocaust
nazi, i la seva actitud d’exploració en
les arrels dels totalitarismes, especialment
el de l’estalinisme patit pel seu propi país després de la Segona Guerra
Mundial.
Tota
l’obra de Kértesz és plena de la seva enorme i valenta lucidesa. Els seus
llibres constitueixen un valuós
testimoniatge literari sobre uns fets que ja són “un símbol universal del
sofriment més atroç que l’ésser humà pot infringir a un altre ésser humà”.
Començant per Sense destí (1975;
Acantilado, 2001; Quaderns Crema, 2003), la novel·la autobiogràfica del seu pas
per l’infern concentracionari, i continuant amb títols com Un instante de silencio en el paredón (Herder, 2002), Yo, otro. Crónica del cambio (1997) o Liquidació (Edicions 62, 2004), fins
arribar al que és el seu darrer testament literari, La última posada (Acantilado, abril 2016) i considerada per la
crítica com un document demolidor en què Kértesz proclama de nou el seu esperit
insubornable de defensa de la dignitat humana.
Escrita sota el jou del Parkinson que ja patia, La última posada sempre fou per a l’escriptor “un novel·la”, malgrat el seu caràcter autobiogràfic. Aquests últims mesos, explica el seu traductor Adan Kovacsisc, la malaltia el postrà al llit però no impedí que Kértesz continués escrivint fins al final.
Com Primo Levi, Jean Améry, Paul Celan i tants altres, un cert sentiment de culpabilitat no va abandonar mai del tot Kértesz, però tal com ell mateix havia dit moltes vegades: “Després d’Auschwitz viure no és que sigui només possible, sinó que és realment un deure, per tot el que representa i pel que representarà en el futur” (entrevista realitzada per Juan Cruz a Berlín i publicada a El País el 23 de desembre de 2007).
Escrita sota el jou del Parkinson que ja patia, La última posada sempre fou per a l’escriptor “un novel·la”, malgrat el seu caràcter autobiogràfic. Aquests últims mesos, explica el seu traductor Adan Kovacsisc, la malaltia el postrà al llit però no impedí que Kértesz continués escrivint fins al final.
Com Primo Levi, Jean Améry, Paul Celan i tants altres, un cert sentiment de culpabilitat no va abandonar mai del tot Kértesz, però tal com ell mateix havia dit moltes vegades: “Després d’Auschwitz viure no és que sigui només possible, sinó que és realment un deure, per tot el que representa i pel que representarà en el futur” (entrevista realitzada per Juan Cruz a Berlín i publicada a El País el 23 de desembre de 2007).
El
baluard prepara un ampli reportatge sobre aquest
escriptor i el seu imprescindible llegat, que apareixerà properament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada