LA MIRADA DE PEDRA, ÀLEX BROCH
Barcelona: Proa, 2013 (1a edició, març)
205 pàgs. 19 euros
Empremtes, ombres al capdavall
Recuperem
aquest títol que en el seu moment passà més aviat inadvertit, el qual ens
mostra el vessant de narrador d’Àlex Broch (Barcelona, 1947), més conegut pels
seus treballs com a crític literari, assagista o editor.
Hi ha
dos eixos principals que l’escriptor ha volgut fer present en aquestes deu
narracions, malgrat la seva diversitat temàtica i estilística: per una banda,
un homenatge a la ficció literària com a gènere i a l’enorme capacitat
fabuladora dels seus creadors, en especial de qui fou amic seu i destacat
conreador del fantàstic a casa nostra, Joan Perucho; i l’altre, el
reconeixement literari a una geografia propera sentimentalment a l’autor, que
són les terres pirinenques.
Una de
les peces que componen La mirada de pedra
(2013) duu de manera explícita l’empremta del record al poeta Perucho, tal
com ell mateix es definia sovint: Cita al
balneari de Pandicosa, on el món del sobrenatural hi té un protagonisme
destacat. Com ja s’ha dit infinitat de vegades, ficció i realitat
s’interfereixen sovint, tant en els llibres com en la nostra quotidianitat, tot
i que normalment no ens n’adonem. El món literari de Perucho és ple d’aquesta
“màgia” del que escapa a la nostra habitual percepció de l’entorn i, fins i
tot, al raciocini humà. Broch el recorda admirat, retrobant-se amb l’autor d’Els balnearis a l’hotel d’aquesta
localitat. Una atmosfera estranya i enigmàtica marca l’encontre entre els dos
literats: “Crec que la cosa més misteriosa que hi ha al món és la mateixa
realitat”, deia Perucho en una entrevista, per a qui l’existència dels
fantasmes és un fet indubtable, com el d’Albinyana d’aquesta narració.
En
una altra narració, La visita del doctor
Stockmann, Broch “cau” en la temptació d’endinsar-se en una obra
emblemàtica d’un autor clàssic –tendència pel que sembla a l’alça en i
practicada per considerables escriptors actuals; John Banville, per posar un
exemple significatiu, “s’atreveix” amb el mestre Henry James (1843-1916) i la
seva lloada novel·la Retrat d’una dama
(1881) a La senyora Osmond (Bromera
2018)- i convoca el personatge principal de l’obra de teatre Un enemic del poble (1882), del gran
dramaturg Henrik Ibsen (1828-1906), al seu particular plantejament narratiu. Broch
hi fa cohabitar l’insubornable metge fictici amb el seu autor: de nou, es
tracta d’un homenatge al poder immortal de la literatura per fer perdurar al
llarg dels anys un llegat insubstituïble, malgrat les veus que en aquest temps
aclaparadorament tecnològic en qüestionen la seva “utilitat”.
Tal
com dèiem al començament, el paisatge pirinenc –el seu ‘imaginari literari’ en
paraules de l’autor al final del llibre- serveix per emmarcar aquests contes,
alguns amb referències geogràfiques precises, dibuixant així un itinerari
sempre vinculat a la influència ancestral del territori i dels seus contorns. Com a casa, La noia d’Alós o Aigües
d’enlloc en són uns exemples clars, en què les accions dels protagonistes
no poden sostreure’s de l’escenari natural que els alberga.
Josep Gras
Josep Gras
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada