EL MONSTRE DE LA MEMÒRIA, YISHAI SARID
Traducció de Roser Lluch
Barcelona: Club Editor, 2020 (primera edició, gener)
192 pàgs. 16,95 euros
Escenaris de l’obscè
Un dels
principals problemes que pot corcar la memòria històrica amb el pas del temps
és el de la banalització, paraula que inevitablement ens remet al controvertit
concepte que va popularitzar Hannah Arendt (Eichmann
in Jerusalem: a report on the banality of evil, 1963). La ‘banalitat del
mal’ a la que aquesta filòsofa política es referia no s’escau al sentit que li
volem donar aquí, perquè ara no és qüestió de bàndols sinó d’actitud per part
de la societat actual.
Encara més
si del que estem parlant és de la ‘xoà’ o també anomenat holocaust jueu durant
el nazisme. És a dir, l’esclavatge i l’extermini de més de sis milions de jueus
i no jueus, sobretot als camps però també als confinaments civils
militaritzats, en els arrestaments injustificats, els escorcolls domiciliaris,
els desterraments i els exilis massius, etc. Com és ben sabut, una tragèdia de
dimensions col·losals, les conseqüències de la qual han transformat la història
contemporània de manera irreversible.
Per més que
se n’hagi parlat a bastament, Auschwitz encara avui colpeix –o hauria de
colpir- les consciències, i el seu nom provoca un silenci feixuc i espès allí
on es pronuncia. Aquest va ser un model de l’eficàcia industrial nazi, però no
podem oblidar Belzec, Treblinka, Birkenau, Sorbibor... –una llarga llista
macabra- com a veritables enclavaments del terror i de la mort.
El
protagonista d’aquesta novel·la, jueu i israelià com l’autor, Yishai Sarid (Tel
Aviv, 1965), és historiador i decideix doctorar-se en el coneixement exhaustiu
d’aquest tema. El títol de la seva tesi, Uniformitat
i diversitat en els mètodes operatius dels camps d’extermini alemanys durant la
Segona Guerra Mundial, és prou reveladora del caràcter de la seva recerca.
Mentrestant,
se li presenta l’oportunitat de treballar com a guia de les visites
organitzades als camps polonesos per l’Iad va-Xem, una institució creada a
Jerusalem el 1953 amb l’objectiu de preservar la memòria de l’extermini nazi.
El nostre home combina la feina amb la seva recerca, fins que finalment
assoleix el títol de doctor. Al mateix temps, però, la seva reputació com a
expert creix i li encarreguen operacions més precises, fora dels estàndards
habituals, com l’acompanyament divulgatiu d’una delegació diplomàtica per
Auschwitz i Treblinka.
Un grup
d’estudiants d’institut amb els seus corresponents professors i professores
fent-se ‘selfies’ a l’entrada, davant la porta on hi diu Arbeit macht frei (“El treball us farà lliures”). Un acte de
celebració de l’alliberament dels camps, amb els polítics al capdavant duent el
ram, demostracions aèries del potencial militar i cançons en directe per a
l’ocasió. Una empresa de video-jocs recreant virtualment els mecanismes de
selecció i d’extermini de desenes de milers de persones a l’arribada en tren al
seu destí sinistre.
Davant
d’aquestes situacions, el guia –no es diu mai el nom a la novel·la- cada cop
més conscienciat de la magnitud del tema, sent una tensió i una mena d’ira
interior cap a aquesta parafernàlia buida. És tolerable, es pregunta ell com
també nosaltres, la banalització d’una tragèdia com aquesta? Fins a quin punt
alguns comportaments com el de grups de turistes jubilats que en tenen prou amb
una visita ràpida, més interessats en la festa de la nit a l’hotel, poden
arribar a ser “(in)suportablement” frívols? I per acabar-ho d’adobar, el poder
polític també en treu una bona rendibilitat.
Veu com els governants, tant els locals com els d’institucions
internacionals, instrumentalitzen aquest patrimoni de dolor incommensurable per
guanyar l’empatia i el suport del seu potencial electorat: fotografies de
premsa, declaracions pomposes, protocols perfectament mil·limetrats.
Al mateix
temps, la línia que separa la dedicació professional de la implicació personal
en la feina es dissipa, de manera que el nostre home travessa el món real de
les grans extensions de camp, de les filferrades, dels barracots i de les sales
ara buides per endinsar-se en el passat gairebé físicament: “Notava com es
movien espantats al meu voltant /.../ Estava fart del mite, de les idees,
d’aquella curiositat malsana. Intentava sentir què deien. Ocupa’t del nen. No,
agafa’l tu. Està mort de set...”. Les veus de milions d’ànimes en pena reclamen
el seu protagonisme.
Passen els
anys, les generacions se succeeixen en un relleu imparable. La història avança
sempre, però sovint fent recules, amb una curiosa crueltat. El monstre de la
memòria, com diu el títol, continua nodrint-se dels grans mals que l’amenacen:
l’oblit, el desconeixement que porta a la banalització de la que parlàvem
abans, i fins i tot una tergiversació deguda a les conveniències polítiques
dels partits.
Sorprenentment,
també del món de la cultura pot sorgir-ne una determinada tendència a
frivolitzar-ne l’abast, a distorsionar el veritable rostre de la catàstrofe per
imperatius de pretesa índole artística. Per això, la reacció que acaba tenint
el nostre home a la novel·la, tot i que no justificable, no sembla tan
desproporcionada.
El monstre de la memòria, el segon
títol de Yishai Sarid després de Limassol
(2012), és una història intrigant, amb un ritme àgil, que es fa llegir com
si es tractés d’una novel·la de gènere negre. Una trama lineal, amb ingredients
de caràcter polític i històric, que avança sense canvis estilístics ni
estructurals i conduïda pel protagonista a través del que és un llarg informe
que aquest escriu al president de l’Iad va-Xem.
La darrera
novel·la d’aquest advocat i escriptor és un exercici valent de denúncia d’unes
actituds poc honestes, en relació a una ferida que avui dia, setanta-cinc anys
després, continua sagnant.
Josep Gras
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada